Berichtje uit Missoula - Reisverslag uit Missoula, Verenigde Staten van Diederik Kuile - WaarBenJij.nu Berichtje uit Missoula - Reisverslag uit Missoula, Verenigde Staten van Diederik Kuile - WaarBenJij.nu

Berichtje uit Missoula

Door: diedopdefiets

Blijf op de hoogte en volg Diederik

30 Augustus 2010 | Verenigde Staten, Missoula

Na zes dagen 'on the road' kom ik aan in colville. Hier bel ik the Bacons op, die ik gevonden heb op coutchsurfing. Ze hebben een gratis bicycle hostel 7 miles verder op. Mevrouw Bacon bied gelijk aan dat ze mij op pikt met de truk bij de kerk in Colville en met 38 graden neem ik dat aanbod graag aan. Eén probleem echter, colville telt 14 kerken. Drie van deze bewegingen ken ik al. Onderweg wordt mij namelijk vaak gevraagt of ik een bijbel lezer ben en als ik dat ontken krijg ik gelijk een voldertje met een opdruk als "create a better world" in me handen gedrukt. (toen ik laats zij dat ik een zeer actief bijbel lezer was kreeg ik trouwens ook een volder).

Het hostel slaat werkelijk alles. Allemaal prachtig ingerichten kamers met een giga badkamer en keuken. Daar zit ik dan, na 5 dagen primitief kamperen, languit op de bank terwijl ik naar Pride en Prejudice kijk, de enige film aanwezig, die ik na tien minuten ook maar weer snel uitzet. De teleurstelling van deze film vergeet ik echter snel weer als ik buiten op het balkon ga zitten en binnen vijf minuten al vele herten en eekhoorns in het bos achter het huis heb zien lopen. Wat een leven hier!

De volgende dag kom ik aan op een camping die gerunt wordt door twee gepensioneerde Amerikanen Tim en John. Teminste dat houd in dat Tim schoonmaakt, het restaurant leid en achter de receptie zit, en dat John rond reid over de camping met een 4-wheeler met een apparaat dat scheeten laat met een afstandbediening. Nadat hij daar een paar uur lol mee heeft gehad maken we een kampvuur en tot laat in de avond amuseer ik me met deze idiote Amerikanen.

Overnachtingen op een camping in Amerika betaal je per plaats. Het maakt dus niet uit of je daar met 6 autos gaat staan en 15 neefen en nichten, of in je eentje, je betaald altijd rond de 20 dollar. Gelukkig heb ik hier iets op gevonden. Ik stap af in een klein dorp waarvan ik zeker weet dat er geen camping in de buurt is. Bij het altijd aanwezige dorpscafe vraag ik naar een camping, die er zowaar niet blijkt te zijn en vervolgends is er altijd wel een Amerikaan die me bij zijn of haar huis uitnodigt. Ook dit keer was het weer raak. Zodra ik vertelde dat ik uit Nederland kwam sprong er een studente op die 2 jaar aan de Erasmus in Nederland gestudeert had en een aardig woordje nederlands sprak. Dus na een avondje goede herinneringen aan Nederland op gehaald te hebben maakt ze de volgende ochtend heerlijke American Pancakes voor het ontbijt en heb ik bovendien weer 20 dollar uitgespaart.

Ik heb een uitnodiging om in Paradise vlak bij Missoulla te overnachten maar het is al half 9 als ik nog 10 mile moet en het is aardig donker. Op dat moment komt Randy opduiken. Randy rijd een gigantische pick up truck en onderweg naar zijn huis verteld die dat hij een piloot is en dat ik morgen met hem mee moet gaan vliegen in zijn privé-vliegtuig. Deze man heeft gewoon een eigen vliegtuig! Na dit verhaal en het zien van zijn auto is het dan ook een kleine teleurstelling als Randy in een caravan blijkt te wonen. Hij bakt een pizza voor me en nodigt me uit voor een "cuple of beer" wat ik na 10 dagen onthouding graag aanneem.

De volgende ochtend is het zwaar bewolkt en waait het hard. We kunnen niet gaan vliegen:(. Maar niet getreurt, Randy tovert twee gigantische 4-wheelers met 500 cc waarmee we de bergen op vliegen. We rijden door het water over de rotsen door greppels. Geweldig! Ik zeg tegen Randy dat ik in de eerste de beste stad mijn fiets ga verkopen en van dat geld een 4-wheeler koop voor de rest van me tocht, en anthousiast begint hij me te vertellen welk type ik dan moet nemen. Daarna neemt hij me nog mee naar een cafe voor een gigantisch amerikaans ontbijt en daarna nemen we afschijd. Ik sta helemaal versteld van zoveel gastvrijheid. Amerikanen kunnen in mijn ogen niks meer fout doen.

Op dit moment hou ik een rustdag bij Jeff in Missoulla. Jeff handeld in autos en heeft net een gigantische limosine gekocht, en als hij hem aan de praat krijgt gaan we daar een rondje in rijden:-). Tot die tijd rust ik lekker uit. Tijd voor wat saaie statistieken dus. Ik had 20 dollar per dag gerekent maar voorlopig zit ik op gemiddeld 15 per dag. Het geld wat ik over hou kan ik dus mooi straks in las Vegas op rood zetten. Ik heb 1100 kilometer gefietst in 10 dagen met daarin 8000 hoogtemeters. Dat komt er dus op neer dat ik de mount Everest al beklommen zou hebben als die bergen achter elkaar waren. Helaas was dat niet het geval en heb ik een stuk of 6 passen bedwongen van 1600 meter, waaronder de hoogste pas van Washington, the Sherman pass 1685 meter:). Als onderdeel van mijn integratie proces heb ik mijn kilometer-teller in miles en in foot gezet, waardoor ik tijdens het fietsen continu bezig ben alles weer naar kilometers en meters om te rekenen. Het is nog 6 dagen fietsen naar Yellowstone NP waar ik een weekje ga hiken tussen de gijzers warm water bronnen en wilde dieren.

Owja enne het is hier snachts al 3 graden! En het is nog augustus!! Help!!!

  • 31 Augustus 2010 - 06:25

    Alies:

    moeten we nog een trui opsturen?:P hoe doen we t trouwens met je verjaardag? je kan niet eens post ontvangen?
    x

  • 31 Augustus 2010 - 07:14

    Pappa:

    Mooi verslag, leuke foto's. Houd zo vol!

  • 31 Augustus 2010 - 08:22

    Marjolijn:

    hoeveel kilometer is een mile? hoeveel foot in een mile? Bedank al die aardige mensen die zo voor jou zorgen van mij. Die ontbijt foto (nr4) is prachtig. Met dat mooie tafelkleed. De dames zijn zichtbaar met je begaan. Dank voor je verslag. sterkte met de kou

  • 31 Augustus 2010 - 09:34

    Pietèr:

    Wat schrijf je super leuk!!! We hebben veel aan je gedacht tijdens de trouwerij van Hagar en we zijn vol bewondering!
    Donderdag en vrijdag heb ik (maar) 258 km gefiets in de regen en storm: De moeren, loosdrecht, A'dam, haarlmen, zandvoort, Noordwijk, Den haag. De nederlanders zijn OOK heeel erg open en gezellig hoor...
    Als je Quito nadert (ik heb nog wat tiid) dan geef ik je het adress van de nicht van Constance. Ik heb ook adressen in Mexico City.
    veel plezier, pas op voor de beren :)

  • 31 Augustus 2010 - 10:33

    Pimpy:

    Zozo diederik de charmeur :D haha!
    zitten er nog een beetje PNO'tjes en DVD'tjes bij? vast wel! maar dat vertel je natuurlijk niet hier he maestro.
    veel plezier gek!

  • 31 Augustus 2010 - 12:29

    Paulien:

    I'm impressed! Wat ontmoet je veel mensen! Je campingtruuk vind ik subliem, erg handig :)

    Blijf vooral schrijven , ik reis achter de pc een stukje mee.

  • 31 Augustus 2010 - 21:50

    Annette :

    Weer zo'n super leuk verhaal, ik heb er erg van genoten. Heb je nog geen regenbuien gehad? Wat een aardige mensen ontmoet je, dat komt wel door die fiets van je hoor, dus die 4 wheelers..... ik weet het niet.

  • 01 September 2010 - 12:01

    Marjolijn:

    sterkte met de regen

  • 03 September 2010 - 10:04

    Ellen:

    Wat een geweldige reis maak je al, mooie avonturen!!
    Mogen we meer foto's? Graag!!!

  • 03 September 2010 - 11:16

    Grote Broer:

    Hee als je nou dat uitgespaarde geld op 36 zet ipv op rood dan win je nog eens wat. Gratis tip!

  • 03 September 2010 - 11:18

    Don Corleone:

    Playur vanavond feestje bij mij, Agaatvlinder 6.

    Zie je,

    Mitchel

  • 04 September 2010 - 19:16

    Omoes:

    ik ben enorm onder de indruk wat een land soms die enmorme kale uitgestrektheid Een foto met een weg dat je denkt waar begint hij aan En adn weer een zeer aantekkelijke natuur bijdie pas. En al die aardige mensen en allemaal zo verschillend Je maakt in je eentje heel veel mee. Dat heb je goed ingeschat
    Succes met je campings ha ha De mensen van meerpad zijn zeer slim!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Missoula

Diederik

Actief sinds 27 Maart 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 50703

Voorgaande reizen:

18 Augustus 2010 - 10 Februari 2011

Met de fiets door noord en zuid Amerika

Landen bezocht: